Werkwijze

Samen op jacht naar gezamenlijke doelen

EEN SAMENWERKING MET HELDERE STAPPEN

REDESIGN VAN HET MARKETINGPROCES

Waarom? Omdat een heldere werkwijze essentieel is voor het succesvol opzetten en voltooien van een fanbase marketing traject. Uiteraard is ieder project en elke klant uniek. Ieder project heeft specifieke kenmerken. Toch zijn er in de basis een aantal stappen die centraal staan in een fanbase marketing traject.

 

Het begint met het bepalen van de strategische en commerciële doelstellingen van de organisatie. Een businesscase kan als leidraad dienen tijdens het vervolg van het project. Nadat de strategische kaders geschetst zijn, is het tijd om echt aan de slag te gaan. In deze fase zal de filterset gekozen worden middels een interactieve workshop, dit bepaald welke profieleigenschappen van een fan belangrijk zijn voor de organisatie.

 

Vervolgens zal SportsCloud een Customer Data Platform (CDP) selecteren en inrichten: dé plek waar demografische gegevens, interesses en voorkeuren op individueel niveau worden opgeslagen. Hiermee is het mogelijk om realtime data te verzamelen vanuit alle digitale kanalen van de organisatie, zoals website, app en webshop. Zo is SportsCloud in samenwerking met de organisatie in staat om van een onbekende fan een bekende fan te maken. Daarnaast zal er gekeken worden naar andere databronnen binnen de organisatie welke relevant zijn om te koppelen aan het CDP. Hiermee wordt de marketinginformatie nog waardevoller om direct in te zetten voor relevante campagnes én betere service voor de fan.

 

In de volgende fase is het tijd om het CDP te implementeren in de totale marketingcloud. De marketingcloud is het ecosysteem van technologieën die marketeers in staat stellen om creatieve marketingactiviteiten te voeren, te analyseren en te optimaliseren. Dit kunnen bijvoorbeeld marketingtools zijn op gebied van social management, marketing automation en e-mailmarketing. Vervolgens staat kennisoverdracht en training van interne medewerkers centraal. Zodat ook de organisatie in staat is zelfstandig te werken met data-driven marketing. In de laatste fase zal er in samenwerking met het marketing team de eerste marketingcampagnes worden gestart op specifieke segmenten. Het continu analyseren van resultaten en het optimaliseren van marketingprocessen is hierbij essentieel.

 

Het uiteindelijke doel is dat de organisatie een data-driven marketing werkwijze omarmd. De campagnespecialisten en digitale strategische kennis van SportsCloud staan uiteraard altijd klaar om te helpen.